Social Icons

Ahad, 17 November 2013

Foodie Lover !!

[Makan-Makan ialah Kegemaranku]
Sejak hari pertama tiba di Perai, Pulau Pinang, aktiviti utama ialah mencari makan. Segala jenis makanan, minuman, pemanis mulut dll. Yang biasa bagi saya ialah luar biasa. Saya agak bersyukur kerana tidak ditempatkan di Pulau Pinang kerana kita semua kenal akan nama jolokannya ...
                                     ~Food Paradise~.

Alamatnya. obesiti menyapa mesra. Tambahan dengan diri yang tidak suka perkataan 'Diet'.


{Ini dia Gambar Makanan yang Best!}

1. Cendol.
~ slang penang: Cendoi#
Cendol+Pulut
Memang sedap jika dimakan waktu hari panas. Kami, saya bersama mr.husband , menemui gerai kecil ini di tepi jalan, sebelah Masjid sg.bakap. Pemiliknya ialah orang India. Highlight dalam resepi cendol ini ialah santan yang asli&pekat.


2. Char Kuey Teow 
~ loghat  asal Hokien#
Char Kuey Teow Basah


Har... ini Kuey Teow versi masakan orang Melayu.  Anda boleh order Kuey Teow besar, Kuey Teow kecil (berdasarkan saiz udang). Gerai paling popular terletak di Sungai Dua, Bukit Mertajam. Kuah udang melimpah-limpah! Pengemar udang confirm berpuas hati! 



3. Laksa Penang

~ Laksa versi Pulau Pinang#
Laksa Penang

Ini menu trademark Pulau Pinang. Sesuai dijamu waktu tengah hari mahupun petang. Penuh dengan wangian bunga kantan dan daun pudina. Kuah pekat ikan sardin. Kata orang sini, jika datang Penang tak merasa laksa Penang, memang takde maknanya




4. Jeruk Madu Buah
Jeruk buah pelbagi jenis. Murah sangat!  Timbang & beli.

Lebah-lebah yang tertarik dengan air madu

Boleh kenyang Mencuba semua jenis Jeruk 

Tempat yang paling sesuai untuk membeli jeruk madu ini ialah Chowrasta Market, Komtar. Sesiapa yang minat jeruk pasti terpegun dengan kepelbagaian buah-buahan jeruk di depan mata. Customer service terpantas. Roommate saya, Siti yang membawa saya ke pusat jeruk ini sekitar tahun 2004. Terima kasih, Siti. 


* Ada banyak lagi makanan popular di Pulau Pinang ini. Stay tuned! 
Dengan Izin Tuhan, semoga diberikan peluang ~:D

4 ulasan:

 

KISAH KAWAN